Ako sa vyhnúť stresu?

partizan_clanok_1Stres je už pomaly samozrejmosťou a súčasťou našich životov. Stres z práce. Stres kvôli negatívnym životným situáciám. Stres kvôli deťom. Má mnoho podôb, ale ich dopad je po dlhšej dobe zrejmý. Má negatívny dopad na naše fyzické aj psychické zdravie.

4 základné príčiny stresu

Prostredie – napríklad nadmerný hluk, problémy so susedmi, počasie, prírodné pohromy, dopravné zápchy

Spoločenské faktory – deadliny, finančné problémy, nezhody, work life balance, konflikty v rodine

Fyziologické faktory – nehody, choroby, zlé stravovanie, nedostatok spánku, bolesti hlavy

Myšlienky – ako vnímame svet a udalosti v ňom, príliš veľké očakávania, perfekcionizmus, pesimizmus, prílišná kritika samého seba

Prečo sa stresujeme?

Sú dva hlavné dôvody:

  1. Situáciu vnímame ako nebezpečnú
  2. Veríme, že nemáme vnútorné alebo vonkajšie zdroje, aby sme situáciu zvládli

Zaujímavým zistením je najmä fakt, že stres začína naším vnímaním sveta. Jedna situácia pre niekoho môže byť veľmi stresujúca, ale s inými by nemusela ani pohnúť.

Ako znížiť stres?

Spôsobov existuje viacero:

  1. Nájdite si niekoho na vyrozprávanie – niekedy stačí naozaj málo a ľudia sa potrebujú iba vyrozprávať, aby sa vyventilovali.
  2. Zmeňte svoj uhol pohľadu – život je zväčša 10% veci, ktoré sa nám udejú a z 90% spôsob, akým na ne zareagujeme.
  3. Majte reálne očakávania – pamätajte, že čím vyššie máte očakávania a zároveň nižšie sú vaše reálne schopnosti ich uskutočniť, tým viac budete sklamaný a vystresovaný. Majte od seba reálne očakávania a dávajte si uskutočniteľné ciele.
  4. Choďte do prírody – príroda vám umožní dať si pauzu, vypnúť a načerpať nové sily. Slovensko má veľa krás, kam môžete zájsť. Mnoho z nich ponúkajú nízke Tatrky. Stačí si nájsť ubytovanie v Tatrách, z ktorého budete mať možnosť zájsť na veľa miest a môžete vyraziť na túru, pri ktorej sa vaše problémy rozplynú.
  5. Pravidelne cvičte – ľudia začnú chodiť do posilňovne hlavne preto, aby schudli a lepšie vyzerali. No za cvičením sa skrýva oveľa viac, keď si uvedomíte, že vďaka cvičeniu sa budete lepšie cítiť fyzicky a uvoľníte fyzické napätie, ktoré pri strese vzniká.
  6. Choďte do wellness centra – keďže wellness pobyty sú dnes rozšírené a obľúbené, o možnosti máte postarané. Sauny, skrášľovacie procedúry alebo masáže, to všetko vám pomôže uvoľniť sa, načerpať nové sily a uvoľniť vnútorné napätie. Ak budete chcieť spojiť príjemné s užitočným, môžete dovolenku v Tatrách spojiť s wellnessom v Tatrách.
  7. Spomaľte – viete, ako by dopadol šprintér, ktorý by neustále šprintoval? Po čase by mu svaly vypovedali službu. Podobne je to aj pri mentálnej záťaži. Chvíľu môžete pridať, ale časom svoju mentálnu energiu vyčerpáte. Svoju energiu radšej venujte len niekoľkým dôležitým veciam, namiesto desiatkam menším.

 

You may also like...